Ból odcinka szyjnego

Ból odcinka szyjnego odczuwany jest przez wielu ludzi. Jeżeli miałbym wskazać najbardziej popularne mięśnie, których wzmożone napięcie łączy się z bólem okolicy głowy i karku byłyby to:

Mięśnie podpotyliczne (grupa)
Mięśnie pochyłe (grupa)
Dźwigacz łopatki

Czy są to jedyne mięśnie biorące udział w tym procesie? Absolutnie nie, wskazałem jedynie kilka popularniejszych, których wzmożone napięcie często towarzyszy bólowi odcinka szyjnego. Nie jestem w stanie wyczerpać w tym krótkim poście tematu bólu odcinka szyjnego, dlatego chciałbym żebyście traktowali ten post jako swego rodzaju uproszczenie, pigułkę.

Na bezbólowe funkcjonowanie odcinka szyjnego poza jego prawidłowym lokalnym balansem mięśniowym ma bardzo wielki wpływ prawidłowa praca kręgosłupa piersiowego, łopatek, klatki piersiowej oraz miednicy. To w jaki sposób ustanowiony jest środek ciężkości ciała ma również wielki wpływ na pracę odcinka szyjnego.

Czy wystarczy zatem rozluźnić przeciążone mięśnie, jeżeli z jakiegoś powodu doszło przeciążenia w tym rejonie? Powiedzmy sobie szczerze, jeżeli ból powstał na skutek pojedynczego incydentu jak np. przewianie, niefortunny ruch głową, czy inne pojedyncze losowe zdarzenie – istnieje szansa że bierna praca manualna będzie wystarczająca.

Inaczej sprawa się ma, jeżeli ten ból towarzyszy nam przez dłuższy czas, bądź też powraca – może to wskazywać, że kompensacja którą wytworzył organizm nie jest w stanie sprostać naszym wymaganiom ruchowym i mówiąc wprost – przeciążamy się. Wtedy poza bierną terapią, wskazane jest wykorzystanie terapii ruchowej celem przywrócenia korzystnego balansu mięśniowego, który przywróci centralizację pracy stawów, odtworzy utracone zakresy ruchomości i pobudzi do pracy osłabione mięśnie, w taki sposób by wszystkie segmenty naszego ciała mogły ze sobą harmonijnie współpracować i wyznaczać nowe strategie ruchowe.